کلمات کلیدی

جشنواره " دوباره آسمان آبی "

جایگاه بخش تعاون و چالش در بورس

تعاون چیست

توانمندسازی تعاونی ها اهرمی برای توسعه اقتصادی

تعاون و همکاری در سیره معصومین (علیهم السلام)

شهر تعاون

اعتماد و تعاون

تاریخچه تعاونی ها در ایران

توده هوا چیست؟

مزایای بازیافت شیشه

افتتاح نخستین نیروگاه زباله سوز شهری در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه

راه های نگهداری از محیط زیست

یکسال تا نجات زمین فرصت مانده

سال ۲۰۱۴ گرمترین سال عصر مدرن

ایده های ساده بازیافت قوطی های خالی فلزی

معنی شماره‌های بازیافت چیست؟

آموزش بازیافت برای کودکان

گاز به عنوان سوخت فسیلی

نیروگاه‏های گازی

مشخصات یک نیروگاه با سوخت گاز:

بطری گاز شور (Gas Washing Bottle)

چند نکته‌ی مهم در بهینه نگه داشتن انرژی در منزل

صرفه‏ جویی انرژی

صرفه جویی در گرم شدن

اسراف و صرفه جویی در فرهنگ اسلامی

واصلاح الگوی مصرف

روشهای غلط

«متخصص جوان» اتحادیه بین‌المللی گاز IGU

شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

باموضوع مصرف بهینه وایمن ازگازطبیعی

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است



ایران دومین کشور صاحب ذخایر گازی در جهان است. شاید همین یک جمله باعث شده تا بسیاری از ما تصور کنیم برای همیشه از این نعمت خدادادی بهره‌مندیم و هرگز برای تأمین گاز مصرفی به مشکل برنخواهیم خورد اما باید بپذیریم الگوی مصرف گاز در کشور ما چندان منطقی نیست.

آمار‌ نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از گاز مصرفی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود. این در حالی است که با رعایت برخی اصول اولیه و ‌گاه ساده می‌توان تا میزان قابل توجهی در مصرف گاز خانگی صرفه‌جویی کرد. با شروع فصل سرد سال هم باید توجه بیشتری در مصرف بهینه گاز نشان دهیم تا همه شهروندان در نقاط مختلف کشور بتوانند به آسانی از این موهبت الهی بهره‌مند شوند. این مطلب راهنما به کمک محمد میرزایی، رئیس امور بهینه‌سازی انرژی در تأسیسات و تجهیزات ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تهیه شده است.

دما را تنظیم کنید

برای کاهش مصرف گاز، تنظیم همیشگی دمای محل زندگی و یا کار اهمیت دارد. اگر دمای خانه را همواره روی درجه ۱۸ تا ۲۱درجه سانتی‌گراد نگه داریم تا ۲۵درصد از مصرف بیهوده گاز جلوگیری کرده‌ایم. بهتر است در این ماه‌ها حتی در خانه از لباس‌هایی که گرم و پوشیده هستند استفاده کنیم. اگر در خانه، اتاق‌های داریم که از آنها استفاده نمی‌کنیم، بهتر است درشان را بسته نگه داریم. همچنین بهتر است شعله بخاری را همیشه در یک حالت استاندارد قرار دهیم تا بتوانیم از گرمای مطبوع آن بهره‌مند شویم. در ساعت‌های نزدیک به ظهر که دمای هوا در بیشتر شهرهای ایران بالا‌تر می‌رود، می‌توانید کاملا بخاری را خاموش کنید یا شعله‌های آن را در پایین‌ترین میزان قرار دهید.

ظرف کوچک، شعله کوچک

اجاق گاز ازجمله وسایل پرمصرف گازسوز خانه شماست. همیشه از تمیز‌بودن خروجی‌های شعله پخش‌کن گاز اطمینان حاصل کنید. بعضی‌ها عادت دارند همیشه روی صفحه گازشان فویل آلومینیومی بگذارند. این کار باعث کندی تهویه هوا و رسیدن اکسیژن به شعله پخش‌کن می‌شود و راندمان آن را کاهش می‌دهد. نکته مهم دیگر در رابطه با کاهش مصرف اجاق گاز این است که ظروف کوچک را روی شعله کوچک و ظروف بزرگ را روی شعله بزرگ بگذارید. قرار دادن ظروف کوچک روی شعله بزرگ مدت زمان پخت را کاهش نمی‌دهد و افزایش ۲۵درصدی گاز را به همراه خواهد داشت. هنگام آشپزی، در ظروف را حتما روی آن قرار دهید تا مدت پخت‌وپز کاهش پیدا کند.

بخاری با برچسب انرژی

معمول‌تریـــن وسیله گرمایشی خانه‌های ایرانی همین وسیله گرمازاست. اگر می‌خواهید میزان مصرف گاز خانگی‌تان کاهش محسوسی داشته باشد هنگام خرید بخاری به چند نکته مهم توجه کنید؛ نخست اینکه بخاری را متناسب با فضایی که در اختیار دارید انتخاب کنید. خرید بخاری بزرگ و شیک الزاما به‌معنای افزایش بهره‌وری نخواهد بود. برای انتخاب بخاری مناسب با متراژ خانه‌تان می‌توانید با فروشنده‌های باتجربه مشورت کنید. نکته مهم دیگر استانداردبودن بخاری‌ای است که قصد خرید آن را دارید. بخاری‌های استاندارد همگی دارای برچسب انرژی هستند. بهتر است هنگام خرید، بخاری‌ای را انتخاب کنید که برچسب انرژی آن رده A و B را نشان دهد. این بخاری‌ها بیشترین میزان صرفه‌جویی را برای شما به همراه خواهند داشت. پس از آن رده‌های C و D هستند که کمترین میزان صرفه‌جویی را دارند. بخاری‌هایی که رده انرژی G روی آنها نشان داده شده مصرف بالایی خواهند داشت و میزان مصرف گاز ماهانه شما را بالا می‌برد. سعی کنید بخاری را در جای درستی نصب کنید. استفاده از لوله بخاری در اندازه‌های غیراستاندارد هم اتلاف انرژی را به همراه خواهد داشت.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۳ ، ۱۹:۵۵
ندا حقانی شمامی



سوختهای فسیلی شامل نفت و گاز در عمق سه تا چهار کیلومتری اعماق زمین و در خلل و فرج لایه های آن و با فشار چند صد اتمسفر بصورت ذخیره میباشند. گازهای طبیعی زیرزمینی یا به تنهایی و یا به همراه نفت تشکیل کانسار (معدن) می دهند. که در هر دو صورت از نظر اقتصادی بسیار گرانبها می باشد. درصورت همراه بودن با نفت گازها در داخل نفت حل می شوند، و عمدتا نیز بهمین صورت یافت میگردد و در این رابطه مولفه های فیزیکی مواد - حرارت و فشار مخزن تاثیرات مستقیم دارند و نهایتا درصورت رسیدن به درجه اشباع تجزیه شده و بلحاظ وزن مخصوص کمتر در قسمت های فوقانی کانسار و بر روی نفت یا آب به شکل گنبدهای گازی (GAS DOME) قرار میگیرند.گاهآ درمخازن گازهای محلول در آب نیز مشاهده شده است

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۲
ندا حقانی شمامی