کلمات کلیدی

جشنواره " دوباره آسمان آبی "

جایگاه بخش تعاون و چالش در بورس

تعاون چیست

توانمندسازی تعاونی ها اهرمی برای توسعه اقتصادی

تعاون و همکاری در سیره معصومین (علیهم السلام)

شهر تعاون

اعتماد و تعاون

تاریخچه تعاونی ها در ایران

توده هوا چیست؟

مزایای بازیافت شیشه

افتتاح نخستین نیروگاه زباله سوز شهری در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه

راه های نگهداری از محیط زیست

یکسال تا نجات زمین فرصت مانده

سال ۲۰۱۴ گرمترین سال عصر مدرن

ایده های ساده بازیافت قوطی های خالی فلزی

معنی شماره‌های بازیافت چیست؟

آموزش بازیافت برای کودکان

گاز به عنوان سوخت فسیلی

نیروگاه‏های گازی

مشخصات یک نیروگاه با سوخت گاز:

بطری گاز شور (Gas Washing Bottle)

چند نکته‌ی مهم در بهینه نگه داشتن انرژی در منزل

صرفه‏ جویی انرژی

صرفه جویی در گرم شدن

اسراف و صرفه جویی در فرهنگ اسلامی

واصلاح الگوی مصرف

روشهای غلط

«متخصص جوان» اتحادیه بین‌المللی گاز IGU

شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

باموضوع مصرف بهینه وایمن ازگازطبیعی

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است



پژوهشگران هلندی می گویند نوعی سنگ فرشهای ویژه می توانند چهل و پنج درصد اکسید نیتروژنی را جذب کنند که از خودروها وارد محیط زیست می شود.

با آلودگی هوا چه کنیم؟

پژوهشگران دانشکده فنی آینتوون هلند ماده ای طراحی کرده اند که به گفته آنها می توان در جاده ها و خیابانها از این ماده استفاده کرد. به گفته دانشمندان هلندی، این ماده می تواند دود و بخار مضری را جذب کند که از خودروها خارج می شود.

آیا ممکن است که سنگفرش های خورنده ی دود، آلودگی هوای شهرها را کاهش دهند و در مبارزه با گرمایش هوای جهان، به کمک شهرها بشتابند؟ گروهی از دانشمندان هلندی می گویند که ممکن است این سنگفرش ها راه حلی علمی و معقول باشد.

مقامات شهر شیکاگو، خیابان بلو آیلند را به دلیل استفاده از این سنگفرشهای خوردنده ی دود در مسیر مخصوص دوچرخه، به عنوان سبزترین خیابان امریکا معرفی نموده اند. این کار می تواند گامی بزرگ در رسیدن به برنامه ریزی شهری ِ سبز باشد.

بر اساس یک مطالعه ی جدید، دانشمندان دانشگاه فناوری آیندهوون بر روی یک بلوک شهری در شهر هنگلو در هلند از بتن خورنده ی دود استفاده نموده اند و به این نتیجه رسیده اند که این عمل، در آب و هوای ایده آل می تواند تا 45 درصد از آلودگی هوا را بکاهد.

هزینه ساخت این سنگها پنجاه درصد بیشتر از سنگهای معمولی است که در سنگفرش خیابانهای هلند از آن استفاده می شود. بنابراین، باید دید آیا سیاستمداران حاضر هستند هزینه لازم برای این کار را تامین کنند یا خیر

در تحقیق دیگری در شهر نیویورک، محققان، سنگفرش های یک سمت خیابان را با تیتانیوم اکسید که ماده ای شناخته شده جهت تصفیه هواست، پوشش داده اند و در سمت دیگر به عنوان «نمونه کنترل آزمایش» از سنگفرش های معمولی استفاده نموده اند. پارامترهایی که در این تحقیق اندازه گیری و کنترل شده اند، نیتریک اکسید، نیتروژن اکسید، غلظت ازن و البته شدت ترافیک خیابان بوده است.

از آنجایی که یکی از بزرگترین مشکلات قرن معاصر آلودگی هوا است. هرسال حدود دو و نیم میلیون نفر در سراسر جهان به علت بیماری های ناشی از آلودگی هوا جانشان را از دست می دهند. مواد سمی که از خودروها و کارخانه ها خارج می شود مرگبار باشد.

با آلودگی هوا چه کنیم؟

آلودگی هایی ازقبیل اکسید نیتروژن که وارد محیط زیست می شود مرگ تدریجی انسان را رقم می زند. حالا دانشمندان هلندی پس از سالها تحقیق، برای حل این مشکل چاره اندیشی جدیدی کرده اند.

البته هزینه ساخت این سنگها پنجاه درصد بیشتر از سنگهای معمولی است که در سنگفرش خیابانهای هلند از آن استفاده می شود. بنابراین، باید دید آیا سیاستمداران حاضر هستند هزینه لازم برای این کار را تامین کنند یا خیر.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۱۳
ندا حقانی شمامی


محیط زیست > بازیافت - همشهری آنلاین:
یک شرکت فعال در عرصه تولید پوشاک و کفش در عرصه بین‌المللی اعلام کرد: برای نجات اقیانوس‌ها با استفاده از نوآوری‌های جدید زیست محیطی برند بعدی کفش ورزشی خود را از زباله‌های اقیانوسی می‌سازد. طبق گزارش‌های جهانی اکنون ۲۶۹ هزار تن زباله پلاستیکی زیست بوم اقیانوس‌ها را با ۹۰ درصد پوشش کره زمین، تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا، این شرکت که یکی از برندهای معروف بین‌المللی تولید و عرضه پوشاک است اعلام کرد با توجه به این که اقیانوس‌ها سرشار از زباله‌های پلاستیکی هستند، برای کمک به این پهن زیست‌بوم آبی با استفاده از نوآوری طراحان برند جدید کفش کتانی خود را از این مواد تهیه و تولید می‌کنند.

طبق این گزارش نمونه اولیه این کتانی که بدنه آن از زباله‌های پلاستیکی و بندهای آن از نخ و تورهای ماهیگیری در اثر صید غیرقانونی در طبیعت اقیانوس‌ها رها شده‌اند تولید شده است، اما این کفش که برای دویدن طراحی شده، هنوز مراحل آزمایشی خود را کامل نکرده است و پس از طی این مراحل بزودی به بازار عرضه خواهد شد.

طبق گزارش‌های جهانی اقیانوس‌ها که سه چهارم سطح کره زمین را در اختیار دارند مامن حدود 226 هزار گونه آبزی شناخته شده شامل 200 هزار گونه جانوی و بیش از هزار و 600 گونه گیاهی و هزار نوع فانجی یا قارچ‌های آبزی هستند. البته این پهنه‌های آبی اکنون در معرض تهدید انواع آلودگی‌های زیست محیطی مانند نشت نفت و لکه‌های عظیم نفتی، فاجعه اتمی فوکوشیما و زباله‌های مختلف به ویژه 269 هزار تن زباله پلاستیکی هستند.

حجم بالای تولید زباله در سراسر دنیا حتی در اقیانوس‌ها به گونه‌ای است که اکنون قاره هفتمی را در اقیانوس آرام شکل داده است.

همچنین این کشورها بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زباله در دنیا نیز هستند. به گونه‌ای که اکنون تولید انواع زباله به وسعت 3.5 میلیون کیلومتر مربع در غرب آمریکا و غرب اقیانوس آرام در کنار سواحل هاوایی سالانه بیش از 1 میلیون قطعه پرنده و آبزی را از بین می‌برد و هر سال 10 درصد به وسعت آن اضافه می‌شود.

البته کشورهای صنعتی رتبه نخست تولیدکننده زباله به ویژه زباله‌های سمی و خطرناک را دارند که محیط زیست انسانی، حیوانی و گیاهی را به شدت مورد تهدید قرار داده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۱۳
ندا حقانی شمامی

 


در چند دهه اخیر، به موازات پیشرفت علوم و فناوری های مدرن و نقش آن در شتاب بخشیدن به توسعه صنعتی و اقتصادی، با نگرش یکجانبه به نفع بهره برداری هر چه بیشتر از منابع زمینی و ترجیح منافع اقتصادی بیشتر در کوتاه مدت، نشانه ها و پیامد‌های ناپایداری محیط زیستی، بیش از هر زمان دیگری از تاریخ حضور بشر در کره مسکون، در همه مقیاس های جهانی، منطقه ای و محلی، بروز و ظهور یافته است.


محیط زیست طبیعی که حیات بیولوژیکی گیاهان وجانوران در آن شکل گرفته و استمرار می یابد از چنان اهمیتی برخوردار است که به عنوان مهم ترین موضوع زیستی انسان و دیگر موجودات زنده مورد توجه قرار گرفته است.

فناوری نانو و محیط زیست (2)

 

ده معضل محیط زیستی کشور که باید برایشان فکری کرد

1- نبود آموزش صحیح در استفاده از منابع حیاتی، خالی بودن محتوا در برنامه‌ریزی، بهره‌وری از طبیعت در کنار تصمیمات غلط و بدون پشتوانه، سرانجام طبیعت ستیزی در ایران را رقم زده است. بی‌توجهی به ساختار آموزشی کشور در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان از سوی آموزش و پرورش و حتی در مقاطع بالاتر در دانشگاه، به مفهوم حفاظت از محیط زیست و به معنای دفاع از حیات طبیعی، خلاً بزرگی است که اینک خود را در بخش های مختلف محیط زیست از انسانی تا طبیعی و دریایی نشان می دهد. این خلأ آتشی بر جان جنگل‌ها، عطشی بر لب دریاچه‌ها و گلوله‌ای است بر پیکر حیات‌ وحش ایران، که همه و همه هر روز به شکلی تراژدیک در حال تکرار است.

2- گسترش بیابان و افزایش فرسایش خاک در ایران، خطر هولناکی است که سال‌هاست بسیاری از متخصصان منابع طبیعی، آن را هشدار می‌دهند. اندازه چهار برابری فرسایش، روز به روز خاک ایران را فرسوده و از انتفاع خارج می‌کند؛ خاکی که با سو‌ء‌مدیریت بر باد داده می‌شود و با گسترش توفان‌های شدید گرد‌وغبار در نهایت به چشم مردم می‌رود و سرانه بیماری‌های تنفسی را در کشور افزایش می‌دهد.

3- قانون شکار و کشتار حیات‌وحش با افزایش پروانه‌های شکار از سوی سازمان محیط زیست، رابطه مستقیمی پیدا کرده است. گسترش شکار‌های غیر‌مجاز و درگیری مسلحانه با محیط‌بانان، در نهایت منجر به شکست فیزیکی و روانی گارد محیط زیست شده، تا جایی که اکنون بیش از 114 محیط‌بان در درگیری با شکار‌چیان کشته شده و دو محیط‌بان هم محکوم به اعدام شده‌اند. جمعیت حیات وحش در اغلب زیستگاه‌های کشور، روز به روز در حال کاهش است که به استناد آمار‌های منتشر شده از سوی سازمان محیط زیست، فرآیند حفاظت با اسلحه ‌دیگر کارایی در برابر شدت تخریب ندارد.

گسترش شکار‌های غیر‌مجاز و درگیری مسلحانه با محیط‌بانان، در نهایت منجر به شکست فیزیکی و روانی گارد محیط زیست شده، تا جایی که اکنون بیش از 114 محیط‌بان در درگیری با شکار‌چیان کشته شده و دو محیط‌بان هم محکوم به اعدام شده‌اند

4- خشک شدن تالاب‌ها به عنوان یکی از با ارزش‌ترین زیست‌بوم‌های ایران، مصیبت عظیمی است. دریاچه‌ها و تالاب‌ها به دلیل اثرات تکنیکی بر تنوع زیستی، اهمیتشان از مرز‌های جغرافیایی یک سرزمین فراتر می‌رود و به اندازه‌ای جهانی می ر‌سد. اما زیست‌بوم‌های شکننده ایرانی این روز‌ها به دلیل خلا در مدیریت منابع آبی با چالش‌های مرگزا مواجه‌اند. ارومیه، بختگان، پریشان، هامون، گاوخونی و گندمان، همه و همه چون تاولی بر پوست ایران به آستانه دردناکی رسیده‌اند. دریاچه‌هایی که تنها به سبب مصرف بی‌رویه منابع آّبی یا جا نمایی غلط یک سد و یا چند سد و همین طور بی‌توجهی سازمان‌های فرادستی به اهمیت حق آبه تالاب‌ها، اکنون محیط طبیعی ایران را به کانونی از مرگ اکوسیستمی بدل کرده است.

5- حذف نهاد‌های ناظر در ساخت مدیریتی سازمان محیط زیست، توانسته محیط زیست کشور را با چالش‌های اساسی مواجه کند. برای مثال، براساس ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، تعیین مناطق چهار‌گانه و تصویب حدود این مناطق، بر عهده شورای عالی حفاظت محیط زیست است؛ شورایی که با دستور رئیس دولت برای مدتی از چرخه حرکت باز ایستاد و موجب مناطق چهارگانه، مانند «پارک‌های ملی»، «پناه‌گاه حیات وحش»، «منطقه حفاظت شده» و «مناطق شکار ممنوع» و دیگر اکوسیستم‌های حساس کشور با سو‌ءمدیریت و حتی تخریب و تجاوز مواجه شده‌اند.

محیط زیست

6- تخریب جنگل‌ها، به خصوص زاگرسی و مرگ اکوسیستمی در این منطقه، پیامد اتفاقاتی است که بسیاری از متخصصان منابع طبیعی ایران، سال‌هاست نسبت به آن هشدار می‌دهند؛ اتفاقی که ریشه در مدیریت ناپایدار بر مبنای قوانین و مصوبات حکومتی دارد و علل وقوع بخشی از آنها، به حدود 45 سال پیش بازمی‌گردد، ولی در کمال ناباوری در سال 91 نیز دستور تکرار آن از سوی ریاست جمهوری صادر شد برای نمونه، طرح جامع منابع طبیعی ایران، مصوب سال 1340، با بی‌توجهی محض به جنگل‌های زاگرسی و نگاه طمع‌آلود و تجاری به جنگل‌های هیر‌کانی، زمینه‌‌ساز تخریب جنگی‌های شمال ایران و خشک شدن بخشی مهمی از از اکوسیستم زاگرس شده که بیم آن می‌رود برای همیشه اقتصاد و اعتبار اکولوژیک زاگرس از دست ایران خارج شده باشد.

7- دست‌اندازی به محیط برای رونق توسعه راه‌ها و استقرار صنایع آلاینده، همیشه در ایران مساله بوده است. نهاد‌ها و سازمان‌های حکومتی، اغلب خود را مجاز به رعایت الزامات زیست محیطی نمی‌دانند. حتی پیشتر، در بسیاری از مناطق، نهاد‌های مجری و پیمانکار اگر مخالفتی از سوی سازمان‌های مرتبط با حفاظت منابع حیاتی صورت می‌گرفت، ( برای مثال اگر محیط زیستی سعی در متوقف کردن عملیاتی غیر قانونی و مخرب را داشت) به این سازمان لقب محیط ایست می‌دادند؛ مساله‌ای که البته بعد‌ها بعد منفی‌تری پیدا کرد و شأن سازمانی محیط زیست را به نهاد‌ی نا‌کار‌آمد و هماهنگ شده تقلیل داد؛ سازمانی که در چارت قانونی‌اش به نهاد معاونت ریاست جمهوری مفتخر است، اما هرگز قدرت بازدارندگی و به اصطلاح‌ شأن حکومتی‌اش را اجرایی نکرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۵۴
ندا حقانی شمامی


 
یک توده هوا عبارت است از حجم عظیمی از هوا که خصوصیات فیزیکی آن بویژه از نظر دما و رطوبت و آهنگ کاهش دما (Lapse rate) در سطح افقی برای صدها کیلومتر تقریبا همسان باشد

توده‌های هوا، خصوصیات اصلی خود را از سطحی که بر روی آن تشکیل می‌شوند، کسب می‌کنند. برای اینکه توده‌های هوا شکل بگیرند لازم است هوا به مدت طولانی در یک منطقه ثابت باقی بماند، در نهایت گردش معمولی هوا موجب به حرکت در آمدن آنها می‌شود.

توده‌های هوا معمولا در بعضی از نقاط دنیا بیشتر از سایر مکان‌ها تشکیل می‌شوند به این مناطق سرچشمه (Source region) گفته می‌شود.

توده‌های هوا را با توجه به منشاء تشکیل آنها، طبقه‌بندی و نامگذاری می‌کنند و با توجه به منشاء، نشانه‌های معینی را برای آنها به کار می‌برند.

طبقه بندی توده‌های هوا

نام و نشانه  مناطق منشا خصوصیات
آرکتیک A  مناطق قطبی سردترین توده هوای زمستان
قطبی بری cP  خشکی های جنب قطبی سرد و خشک و بسیار پایدار
قطبی بحری mP جنب قطبی و آرکتیک سرد و مرطوب و ناپایدار
حاره‌ای بری cT

بیابانهای عرضهای پایین بویژه صحرا و استرالیا

بسیار گرم و خشک و پایدار
حاره ای بحری mT  اقیانوسهای منطقه جنب حاره گرم و مرطوب ناپایداری شدید به جهت کناره غربی اقیانوسها
استوایی E دریاهای استوایی وحاره گرما و رطوبت زیاد

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۵۰
ندا حقانی شمامی



نظرتان در مورد به تاخیر انداختن پدیده گرم شدن کره زمین با انداختن قطعات آهنی به داخل دریاها چیست؟ شاید این ایده تا حدی مسخره به نظر برسد.

هوای پاک با افزودن آهن به آب

در واقع سالیان سال بود که این ایده غیرعلمی و مخرب تلقی می‌شد، اما یافته‌های جدید حکایت از آن دارد که این روش براستی می‌تواند سودمند باشد.

برخی از انواع جلبک‌های میکروسکوپی و معلق روی سطح آب که فیتوپلانکتون نام دارد، گاز دی‌اکسید کربن موجود در جو را به خود جذب می‌کند. وقتی این جلبک‌ها می‌میرند، به ته دریا رفته و کربن جذب ‌شده را با خود به پایین می‌برند. در طول هزاران سال، این جلبک‌ها به این شکل توانسته‌اند مقداری از دی اکسید کربن موجود در هوا را گرفته و تا حدی جلوی افزایش دما را بگیرند.

فیتوپلاکتون‌ها برای رشد، به آهن نیاز دارند و متاسفانه بسیاری از مناطق اقیانوسی، از نظر محتوای آهن دچار کمبود هستند لذا فرآیند جذب دی‌اکسیدکربن روی نمی‌دهد. افزودن آهن می‌تواند سبب رشد بیشتر فیتوپلاکتون‌ها گردد. البته از بُعد نظری همه چیز درست پیش می‌رود، اما در عمل ممکن است عوامل دیگری نیز دخالت کرده و نتیجه را طور دیگری رقم بزند.در سال 2009 اجرای طرحی موسوم به Lohafex نظر بسیاری را نسبت به مزایای این طرح دگرگون کرد. وارد کردن آهن به آب اقیانوس سبب بهبود رشد و نمو فیتوپلاکتون‌ها شد، اما پیش از این که فیتوپلاکتون‌های مرده بتوانند در آب ته‌نشین شوند، توسط سخت‌پوستان خورده شدند.

همچنین آزمایش دیگری با نام Eifex سال 2004 در اقیانوس جنوبی انجام شد. نتایج این پژوهش پس از سال‌ها بتازگی منتشر شد و بارقه‌های امید را به طرفداران محیط زیست برگرداند. این آزمایش در یک گرداب بزرگ این اقیانوس که تا حدی از آب‌های مجاور خود مجزا بود، صورت گرفت.

هوای پاک با افزودن آهن به آب

عده‌ای از پژوهشگران آلمانی مقادیری سولفات آهن را در این گرداب ریخته و رشد و نمو حاصل را مورد مطالعه قرار دادند.

آب این منطقه سرشار از اسید سیلیسیک بود و به این شکل گونه‌ای از فیتوپلاکتون‌ها به نام دیاتوم بیشترین رشد و نمو را به خود اختصاص داد.

در سال 2009 اجرای طرحی موسوم به Lohafex نظر بسیاری را نسبت به مزایای این طرح دگرگون کرد. وارد کردن آهن به آب اقیانوس سبب بهبود رشد و نمو فیتوپلاکتون‌ها شد، اما پیش از این که فیتوپلاکتون‌های مرده بتوانند در آب ته‌نشین شوند، توسط سخت‌پوستان خورده شدند

این گونه خاص از جلبک، دیواره‌ای از جنس سیلیسیم می‌سازد و به این صورت امکان خورده شدنش نسبت به دیاتوم‌های دارای دیواره کربنات کلسیمی کمتر و نیز امکان ته‌نشین شدنش پس از مرگ بیشتر می‌شود.

دیاتوم‌های مورد مطالعه ظرف سه هفته رشد و نمو کردند و سپس مردند و ته‌نشین شدند. حدود نیمی از این فیتوپلاکتون‌های مرده به عمق بیش از یک کیلومتری رفتند و احتمالاً به کف آبگیر نیز رسیدند. تاکنون هیچ پژوهشی میزان فیتوپلاکتون‌های مرده‌ای که کاملاً ته‌نشین می‌شوند را نشان نداده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۳۲
ندا حقانی شمامی