کلمات کلیدی

جشنواره " دوباره آسمان آبی "

جایگاه بخش تعاون و چالش در بورس

تعاون چیست

توانمندسازی تعاونی ها اهرمی برای توسعه اقتصادی

تعاون و همکاری در سیره معصومین (علیهم السلام)

شهر تعاون

اعتماد و تعاون

تاریخچه تعاونی ها در ایران

توده هوا چیست؟

مزایای بازیافت شیشه

افتتاح نخستین نیروگاه زباله سوز شهری در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه

راه های نگهداری از محیط زیست

یکسال تا نجات زمین فرصت مانده

سال ۲۰۱۴ گرمترین سال عصر مدرن

ایده های ساده بازیافت قوطی های خالی فلزی

معنی شماره‌های بازیافت چیست؟

آموزش بازیافت برای کودکان

گاز به عنوان سوخت فسیلی

نیروگاه‏های گازی

مشخصات یک نیروگاه با سوخت گاز:

بطری گاز شور (Gas Washing Bottle)

چند نکته‌ی مهم در بهینه نگه داشتن انرژی در منزل

صرفه‏ جویی انرژی

صرفه جویی در گرم شدن

اسراف و صرفه جویی در فرهنگ اسلامی

واصلاح الگوی مصرف

روشهای غلط

«متخصص جوان» اتحادیه بین‌المللی گاز IGU

شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

باموضوع مصرف بهینه وایمن ازگازطبیعی

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است


هر شهروندی حق دارد در هوایی پاک و سالم تنفس کند و دولت‌ها مکلف به اتخاذ تدابیری برای تضمین آن هستند.

آلودگی هوا

هوای تهران آلوده است و نفس کشیدن در این شهر هر روز سخت‌تر می‌شود. تک راهکار مسئولان شهری طی حداقل 10 سال اخیر هم، فقط زوج و فرد کردن تردد خودروها و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بوده است. مردمان این شهر در خلأقوانینی برای کاهش آلاینده‌ها همچنان شاهد فعالیت کارخانجات اطراف تهران، تولید بنزین بی‌کیفیت، تردد خودروهای فرسوده، تولید خودروهای بی‌کیفیت با مصرف بالای بنزین، ترافیک سرسام‌آور هستند. تعدد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در این زمینه، برخورد با متخلفان را تحت تاثیر قرار داده و یکی قصور را در عملکرد شهرداری می‌بیند و دیگری خودرو سازان را مقصر معرفی‌می‌کند، جایی نیروی انتظامی محکوم می‌شود و... تا انگشت اتهام بدون تاثیر گذاری فقط در شهر بچرخد و آلودگی هوا همچنان قربانی بگیرد. در بسیاری از کشورهای جهان برای کاهش آثار آلودگی هوا بر محیط زیست اقدامات عملی انجام شده‌است.داشتن هوای پاک حقی مسلم برای شهروندان اعلام شده و قانونگذاران قوانینی را برای کنترل کاهش آلاینده‌ها تصویب کرده و آموزگاران در مدارس و استادان در دانشگاه‌ها آثار آلودگی هوا را برای نسل جوان تشریح می‌کنند.اما در ایران آلودگی هوا که حق تنفس را از شهروندان گرفته گاهی یک تسویه حساب جناحی است و گاهی یک شعار تبلیغی. یکی از مهم‌ترین برخوردهای عملی برای مقابله با کاهش آلودگی هوا که این روزها مطرح شده ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم است تا با شناسایی مقصران این پدیده و اقامه دعوا علیه آن‌ها عرصه را بر آلوده کنندگان هوا تنگ کند.اتفاقی که تا کنون نیفتاده است. «قانون» در این گزارش طی گفت‌وگو با کارشناسان حقوقی راهکارهای قانونی برای مقابله با معضل آلودگی هوا و ضرورت ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم را مورد بررسی قرار داده است.

 دادستانی منتظر اعلام جرم نباشد

دکتر محمود آخوندی، حقوقدان با اشاره به اینکه دادستان در تعقیب تمامی‌جرائمی که جنبه عمومی دارند باید شخصا عمل کرده و منتظر اعلام جرم نباشد، تصریح کرد: به لحاظ اینکه آلودگی هوا اثرات مخربی بر سلامت روحی و جسمی شهروندان گذاشته است، دادستان به نمایندگی از جامعه باید قضیه را پیگیری کند.   دادستان وظیفه دارد در مورد تمامی‌جرائم عمومی چه در صورتی که اعلام جرم شده باشد و چه اعلام جرم نشده باشد آن جرائم را پیگیری کند و البته با این کار به وظیفه قانونی خود عمل کرده است. در مورد جرائم خصوصی و جرائمی که جنبه عمومی ندارند و در صورتی که شاکی خصوصی نداشته باشد باید منتظر باشند شاکی اقدام به شکایت کند.

یکی از مهم‌ترین برخوردهای عملی برای مقابله با کاهش آلودگی هوا که این روزها مطرح شده ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم است تا با شناسایی مقصران این پدیده و اقامه دعوا علیه آن‌ها عرصه را بر آلوده کنندگان هوا تنگ کند.اتفاقی که تا کنون نیفتاده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۴۷
ندا حقانی شمامی