کلمات کلیدی

جشنواره " دوباره آسمان آبی "

جایگاه بخش تعاون و چالش در بورس

تعاون چیست

توانمندسازی تعاونی ها اهرمی برای توسعه اقتصادی

تعاون و همکاری در سیره معصومین (علیهم السلام)

شهر تعاون

اعتماد و تعاون

تاریخچه تعاونی ها در ایران

توده هوا چیست؟

مزایای بازیافت شیشه

افتتاح نخستین نیروگاه زباله سوز شهری در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه

راه های نگهداری از محیط زیست

یکسال تا نجات زمین فرصت مانده

سال ۲۰۱۴ گرمترین سال عصر مدرن

ایده های ساده بازیافت قوطی های خالی فلزی

معنی شماره‌های بازیافت چیست؟

آموزش بازیافت برای کودکان

گاز به عنوان سوخت فسیلی

نیروگاه‏های گازی

مشخصات یک نیروگاه با سوخت گاز:

بطری گاز شور (Gas Washing Bottle)

چند نکته‌ی مهم در بهینه نگه داشتن انرژی در منزل

صرفه‏ جویی انرژی

صرفه جویی در گرم شدن

اسراف و صرفه جویی در فرهنگ اسلامی

واصلاح الگوی مصرف

روشهای غلط

«متخصص جوان» اتحادیه بین‌المللی گاز IGU

شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

باموضوع مصرف بهینه وایمن ازگازطبیعی

۱۲ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است





آیا می دانید که چرا در دهه های اخیر تغییرات و دگرگونی هایی در "روش انجام کارها" شکل گرفته است و به سرعت در حال اصلاح و حذف روش های غلط است؟

پیشبرد تکنولوژی یا کشف راهکارهای جدید و اصلاح روش ها، باعث سهولت و تسریع در انجام کارها می‌شود و به همان نسبت موجب صرفه جویی در هزینه و افزایش بهره‌وری خواهد شد، سلامت روانی و جسمی افراد پایدارتر و تسلط بر کارها بیشتر خواهد بود، کیفیت مطلوب تر و کمیت افزایش خواهد یافت و در نهایت باعث پیشرفت بازرگانی و صنعتی یک اجتماع می گردد و انقلاب مثبتی دراقتصاد، فرهنگ و شخصیت افراد آن جامعه به وجود خواهد آمد.

تغییر در رفتار، عادت و باورهای غلط جامعه، ابتدا نیاز به خود اصلاحی و حرکت فردی دارد. اگر هر انسان با کشف و رفع اشتباهات و نقاط ضعف خود موجب گسترش و ترویج آن در اطرافیان گردد، روزی فرا می رسد که این تغییرات فراگیر شده و روش اجرایی غلط و رفتارهای اشتباه از فرهنگ و باورهای ما رخت بر بسته و به فراموشی سپرده خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۱۶:۴۳
ندا حقانی شمامی

گاز به عنوان سوخت فسیلی در بعضی از نیروگاه ها استفاده می‏شود.

چرا نیروگاه ها از سوخت گازی استفاده می‏کنند؟ ‌مصرف گاز چه اثراتی بر محیط زیست می‏گذارد؟‌

برای درک مطالب بیشتر در این زمینه به مطالب زیر توجه کنید.

 

دیدگاه تاریخی و گسترش:

گاز مانند تمامی سوخت های فسیلی، از بقایای موجودات زنده که مدت ها زیادی در زیر زمین دفن شده‏اند، حاصل گردیده است. در ابتدا گاز در مناطق استخراج ذغال سنگ کشف شدند.

‏گاز‏گاز

ویلیام مردوک اولین فردی است که گاز را از ذغال سنگ جدا نمود ( گازهایی که در معادن ذغال سنگ وجود دارند عبارتند از: متان، هیدروژن و منواکسیدکربن ). در سال 1792 او توانست گاز را برای روشنایی خانه به کار گیرد. همچنین او توانست مصرف گازهای را در بسیاری از موارد تعمیم دهد.

از سال 1959 منابع گسترده  گاز طبیعی کشف شدند. در آغاز گاز به عنوان منبع تولید نور بسیار با اهمیت بود. اما امروزه گاز منبع اصلی و مهم حرارتی آشپزخانه است و به مقدار وسیع در تولید الکتریسته استفاده می‏شود.

‏گاز


بخش عمده انرژی الکتریکی در نیروگاه های حرارتی تولید می‏شود. این نیروگاه ها 65% انرژی الکتریکی جهان را تولید می‏نمایند. امروزه 20% مصرف گاز جهان برای تولید انرژی الکتریکی به کار می‏رود.

نیروگاه های گازی در فرآیندی به نام "سیکل ترکیبی" کار می کنند.

‏گاز‏گاز

در این نیروگاه ها آب بخار شده و باعث به حرکت در آمدن توربین می شود. توربین باعث به کار افتادن ژنراتور گشته و برق تولید می گردد. بخار آب پس از خارج شدن از توربین هنوز دارای گرما و حرارت بالایی هستند. در نیروگاه سیکل ترکیبی از این حرارت در مراحل بعدی استفاده می شود. لذا بازده نیروگاه های ترکیبی زیاد می باشد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۳ ، ۱۵:۱۲
ندا حقانی شمامی

دانش پژوهان عزیز، یکی از وسایل پرکاربرد که در بسیاری از پروژه های علمی شاخه شیمی مورد استفاده قرار می گیرد بطری شستشوی گاز است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

 

 بطری شستشوی گاز ظرفی شیشه ای و یا پلاستیکی است که معمولا برای اشباع کردن مایع با گاز و یا برای خشک کردن گاز استفاده می شود. به عنوان مثال، میتوان یک جریان گاز را به کمک بطری گاز شور از داخل اسید سولفوریک عبور داد تا ناخالصی ها و یا مولکولهای آب موجود در گاز توسط اسید حذف گردد.

 

 اجزاء دستگاه بطری گاز شور

1- ظرف نگه دارنده مایع

2- درپوش ظرف نگه دارنده مایع

3- لوله ورود گاز که از درپوش وارد ظرف شده و تا نزدیک انتهای ظرف نگه دارنده امتداد میابد و نوک آن معمولا متخلخل است تا گاز را به صورت حباب های کوچک وارد مایع کند (هرچقدر حبابها ریزتر باشد سطح تماس گاز با مایع بیشتر شده و بهتر عمل می کند).

4- لوله خروج گاز که طول کوتاهتری دارد

بطری گاز شور
اجزاء بطری شستشوی گاز

 

بسته به نوع کار و مقدار مایع و سرعت و فشار گاز، بطری شستشوی گاز مناسب کار خود را انتخاب کنید و سپس مایع مربوطه را تا حداکثر یک سانتی متری لوله خروج گاز پرکنید (توجه کنید به هیچ وجه موقع بستن درپوش نوک لوله خروج گاز وارد مایع نشود، در غیر این صورت در اثر ورود گاز به ظرف به جای گاز، مایع اضافی از لوله خارج خواهد شد). 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۴:۲۳
ندا حقانی شمامی

اتلاف گرما و جلوگیری از آن

بهینه‌سازی مصرف انرژی، امروزه یکی از موضوعاتی است که کشورها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مالی آن را در اولویت کارهای خود قرار داده‌اند.

 

در ایران نیز ظرف چند سال گذشته به این مقوله بیشتر از گذشته توجه شده است. اگر قسمت‌های مختلف یک ساختمان به طور مناسبی عایق بندی گرمایی شوند، می‌توان به مقدار قابل توجهی در انرژی مصرفی برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان و خنک نگه داشتن آن در تابستان صرفه جویی کرد.

 

مشکلات اتلاف گرما

علاوه بر این که با اتلاف گرما مصرف انرژی بالاتر می‌رود و باعث زودتر تمام شدن منابع انرژی می‌شود دارای مشکلات بسیار زیاد دیگری نیز است. پژوهش‌های دانشمندان نشان داده که حرارت منتشر شده از ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و خودروهای شهرهای بزرگ می‌تواند بر آب‌وهوای شهرهای دیگر در مسافت هزاران کیلومتری تأثیر بگذارد. اتلاف گرما می‌تواند سیستم‌های جوی را که بر آب‌ و هوای مسافت‌های دور تأثیر گذاشته، مختل کند و دماهای فصلی را تا یک درجه افزایش یا کاهش دهد.

 
راه‌های جلوگیری از اتلاف انرژی

به طور خلاصه در تصویر زیر نکات مهم برای جلوگیری از اتلاف گرما در یک خانه آورده شده است.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۴:۰۴
ندا حقانی شمامی

 صرفه‏ جویی انرژی

همان طور که در عکس مقابل می‏بینید گرما از بیشتر جاهای خانه (با درصد‏های مختلف) به بیرون عبور می‏کند. به عبارتی گرما تلف می‏شود و ما نمی‏توانیم با

صرفه‏ جویی انرژی

 

آن کار مفیدی انجام دهیم. این در حالی است که برای تولید گرما هزینه و انرژی صرف شده است. 

صرفه‏ جویی انرژی

پس مطابق شکل سمت راست می‏توان گفت که پول هدر می‏رود.

 

امروزه با توجّه به بحث های داغ صرفه‏جویی، انرژی بسیار لازم است که تکنیک های عایق‏بندی منازل را فرا گیریم تا از هدر رفتن انرژی و سرمایه ملی جلوگیری کنیم.

 

شما برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی چه ایده هایی دارید؟ پیشنهادات خود را به آدرس مرکز یادگیری  ارسال نمایید تا با نام خودتان در سایت قرار بگیرد.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: مریم فروزان کیا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۳:۵۷
ندا حقانی شمامی


صرفه جویی در گرم شدن

می خواهیم حساب کنیم که اولاً در فصل زمستان چه مقدار سوخت برای گرم نگه داشتن هوای ساختمان‌های اداری شهر تهران مصرف می‌شود و اینکه در صورت استفاده از لباس‌های گرم تر در مصرف چه مقدار سوخت صرفه جویی می‌شود.

 

در اصل در فصل زمستان که هوای بیرون سرد و هوای داخل ساختمان‌ها گرم است، نقش اصلی سیستم های تهویه، تنها گرم نگه داشتن هوای ساختمان‌ها است. بعضی از آن‌ها تنها جبران انرژی گرمایی که هوای داخل باهوای خارج تبادل می‌کند، انجام می دهند. با جبران این انرژی اتلافی، دمای هوا ثابت می‌ماند.

 

سؤال دیگر این است که آیا در هنگام تعطیلی ادارات، مقرون به صرفه است که سیستم گرمایشی خاموش شود با اینکه تا صبح روز بعد روشن بماند؟

ابتدا محاسباتمان را برای یک اتاق معمولی انجام می‌دهیم و سپس در کل تعداد اتاقهای ساختمانهای اداری شهر تهران ضرب می‌کنیم.

 

یک اتاق اداری معمولی را با مساحت 10m2 و دارای یک پنجره به ابعاد حدود 2 متر در نظر می‌گیریم. بیش‌تر اتلاف گرما از راه رسانش کناره های شیشه پنجره است. اگر دمای هوای داخل اتاق را حدوداً 25 درجه و دمای هوای بیرون ساختمان را به طور متوسط در طول روزهای زمستان، پنج درجه در نظر بگیریم، طبق رابطه‌ی زیر ( کتاب فیزیک دوم دبیرستان):

 

صرفه جویی در گرم شدن

 

که در آن Q انرژی رسانش یافته. K ضریب رسانش و A سطح مقطع شیشه، L ضخامت شیشه، دلتا اختلاف دمای دو سمت شیشه و T زمان مورد نظر است، به ازای 10 ساعت اتلاف خواهیم داشت:

 

صرفه جویی در گرم شدن

 

البته ضحامت شیشه برابر 5mm و ضریب هدایت گرمایی 103w/mk در نظر گرفته شده است. برای به دست آوردن این مقدار انرژی به حدود 10 کلیوگرم نفت یا گازوئیل نیاز است. پس در طول روز برای گرم نگه داشتن یک اتاق حدود 10 کیلوگرم نفت لازم داریم. برای طرح شماتیکی از تعداد اتاق‌های اداری تهران را در نظر می گیریم،از جمعیت 10 میلیونی تهران، حدود 1 میلیون نفر کارمند هستند و به طور متوسط هر 2 کارمند در یک اتاق کار می‌کنند. تعداد کل اتاق‎ها 500000 و حجم کل سوخت مصرفی در مدت سه ماهه‌ی زمستان در حدود 450 میلیون لیتر خواهد بود. صادرات نفت ایران در هر روز حدود 260 میلیون لیتر است. اما اگر با پوشیدن لباس گرم دمای اتاق را به جای 25 درجه در 20 درجه‌ی سانتی‌گراد نگه داریم، در مقدار مصرف محاسبه شده، 25% صرفه جویی می‌شود که این در کل زمستان در حدود 100 میلیون لیتر و با احتساب نفت تصفیه شده به قیمت حدود 100 دلار به ازای هر بشکه و اینکه هر بشکه تقریباً 100 لیتر است. این مقدار صرفه جویی در حدود 100 میلیون دلار در هر سه ماه زمستان خواهد بود. موافق هستید کمی لباس گرم تر بپوشیم و این 100 میلیارد تومان را صرفه جویی کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۳:۵۶
ندا حقانی شمامی

مسئله اسراف و قناعات از مفاهیم و گزاره های مورد اهتمام دین مبین اسلام است که به بیان های مختلف در آیات قرآنی و روایات اهل بیت علیه السلام مورد بحث و تأکید گسترده ای قرار گرفته است.

معنی و مفهوم اسراف :

اسراف در لغت به معنی تجاوز و زیاده روی است، بنابر این در مورد اعتقادی و همچنین  در تمام افعال و اعمال انسانی متصوران  به
 گونه ای که تجاوز و زیاده روی و زیاده خواهی از هر چیز ی مصداق اسراف و عامل آن را اسراف می نامند به گونه ای که انسان درباره
خود یا دیگری چیزی را که دروغ و سزاوار نیست معتقد شود یا در جایگاهی قرار بگیرد که فاقد شایستگی های لازم در آن جایگاه  می
باشد .
یا حتی بیهوده تلف نمودن فرصت ها یا وقت گذرانی در امور غیر ضروری و نیز آنچه که سزاوار تصدیق و اعتقادات باور نداشتن مثل ضرورت اعتقاد به خدا، نبوت، امامت و معاد و ................ که از نظائر اسرافند.


قرآن کریم در اینگونه موارد ، نمونه هایی می فرماید :
الف) اعتقاد فرعون به ربوبیت خودش :
« یا ایها الملأ ما لکم ما علمتُ لکم من اله غیر » ( سوره قصص آیه 38 )
« که برای شما خدایی نمی شسناسم »

پاسخ خداوند به فرعون :
« و ان فرعون لعالٍ فی الارض و انه لمن المسرفین » ( سوره یونس آ یه 81 )
« و فرعون برتری طلبید در زمین و پروردگار عالم او را از مسرفین خواند»

ب) عدم ایمان به خدا ، نبوت ، امامت ، معاد و عدل :
و این چنین جزا می دهیم کسی را که از حد بگذراند (اسراف) به پروردگارش ایمان نیاورد و عذاب آخرت سخت است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۳:۵۴
ندا حقانی شمامی


مقدمه:صرفه جویی وعدم اسراف امکانات ونعمت های الهی مادی ومعنوی در امور کشور از دغدغه های فکری مقام معظم رهبری ،از سالها پیش بوده است تا اینکه معظم له امسال را به این عنوان نامگذاری کردند.
راه حل صرفه جویی وعدم اسراف در کلیه امور کشور در عین حال که یک واژه عام است وبه کلیه اقداماتی که موجب مصرف واستفاده علمی ،عاقلانه ،عادلانه وبهینه امکانات اطلاق می شود ،در مصرف هر یک از منابع انرژی مانند آب وبرق وگاز و...معنای خاص خواهد داشت .به عنوان مثال منظور از راه حل های مناسب صرفه جویی وعدم اسراف در انرژی برق ، عبارتند از؛استفاده از لامپهای کم مصرف ،کاهش روشنایی های عمومی مازاد ،استفاده نکردن از وسایل برقی پر مصرف در ساعت‌های پرمصرف،خارج کردن تجهیزات برقی از حالت آماده‌به‌کار (استندبای) ،پرهیز از استفاده از روشنایی های غیر طبیعی و خیره کننده درمغازه ها ومراکز تجاری برای جذب مشتری و ... که همه وهمه از راه حلهای مناسب جهت صرفه جویی در انرژی برق می باشد.
اما آنچه از راه حلها در جهت صرفه جویی در پیام نوروزی مقام معظم رهبری آمده است اینکه« صرفه جویی ، درست مصرف کردن و مصرف کارآمد ، عادتها ، سنتها و روشهای غلط ،واصلاح الگوی مصرف ،پرهیز از زیاده روی در مصرف وتولید مثلا نان ،مصرف آب ،نگرش دوباره در نسبت انرژی مصرف شده به کالای تولید شده در مجموع انرژی مصرفی ، اصلاح شبکه های فرسوده انتقال آب و برق ، پرهیز ازمصارف بی رویه در سازمانها وادارات،اجتناب ازسفرهای بیهوده و نگاه تجملی ،در سطح ملی و درسطوح مسئولیتی...می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۳:۴۱
ندا حقانی شمامی




باموضوع مصرف بهینه وایمن ازگازطبیعی
  

آیین نامه داوری مسابقه وبلاگ نویسی شعله آبی

 

علاقه مندان جهت شرکت در مسابقه وبلاگ نویسی شعله آبی می توانند از 1 الی 31 مهرماه

فرم ثبت نام راپس ازتکمیل نمودن

به پست الکترونیک دبیرخانه مسابقه به آدرس ravabet-omumi@nigc-eazar.ir  ارسال نمایند.

 

 

آیین نامه داوری مسابقه وبلاگ نویسی شعله آبی

 مهندس ابراهیم خلیلی، برنده‌ی جایزه «متخصص جوان» اتحادیه بین‌المللی گاز IGU


مهندس ابراهیم خلیلی رییس امور پژوهش شرکت گازاستان چهار محال و بختیاری جهت دریافت جایزه دربخش متخصصین جوان ازطرف اتحادیه بین المللی گاز IGU انتخاب شد.
لازم به ذکر است که کنفرانس پژوهشی این اتحادیه موسوم به IGRC، در اواخر شهریورماه سال جاری در کشور دانمارک و با حضور جمع کثیری از کارشناسان و مدیران از کشورهای مختلف جهان برگزار خواهد گردید.
مدیریت پژوهش و فناوری این موفقیت را خدمت جناب آقای خلیلی و تمامی همکاران پژوهشی شرکت تبریک عرض می‌نماید.
برای اطلاعات بیشتر در این مورد روی «متن کامل» کلیک فرمایید.

متن کاملنظراتنسخه قابل چاپ
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۳:۳۰
ندا حقانی شمامی


  

 

  شرکت گاز استان آذربایجان شرقی  شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

 

در راستای تحقق سیاست جایگزینی گاز با سایر حاملهای انرژی تلاشهای گسترده ای جهت توسعه هر چه بیشتر سیستم گازرسانی در کشور انجام گرفته است و شرکت ملی گاز ایران از طریق ایجاد سیستم گازرسانی در بسیاری از مناطق مختلف کشور عهده دار تامین این هدف می باشد . شرکت گاز استان آذربایجان شرقی عملیات اجرایی خود را از سال 1368 و در قالب سازمانی منطقه 8 گازرسانی و فروش در گستره سه استان سردسیر آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل که مرکز استقرار آن تبریز بوده آغاز نموده و مطابق سیاستهای مربوط به تغییرات سازمانی در سطح وزارت نفت از سال 1377 در قالب شرکت گاز استان آذربایجان شرقی به فعالیتهای خود ادامه می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۳:۲۷
ندا حقانی شمامی