کلمات کلیدی

جشنواره " دوباره آسمان آبی "

جایگاه بخش تعاون و چالش در بورس

تعاون چیست

توانمندسازی تعاونی ها اهرمی برای توسعه اقتصادی

تعاون و همکاری در سیره معصومین (علیهم السلام)

شهر تعاون

اعتماد و تعاون

تاریخچه تعاونی ها در ایران

توده هوا چیست؟

مزایای بازیافت شیشه

افتتاح نخستین نیروگاه زباله سوز شهری در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه

راه های نگهداری از محیط زیست

یکسال تا نجات زمین فرصت مانده

سال ۲۰۱۴ گرمترین سال عصر مدرن

ایده های ساده بازیافت قوطی های خالی فلزی

معنی شماره‌های بازیافت چیست؟

آموزش بازیافت برای کودکان

گاز به عنوان سوخت فسیلی

نیروگاه‏های گازی

مشخصات یک نیروگاه با سوخت گاز:

بطری گاز شور (Gas Washing Bottle)

چند نکته‌ی مهم در بهینه نگه داشتن انرژی در منزل

صرفه‏ جویی انرژی

صرفه جویی در گرم شدن

اسراف و صرفه جویی در فرهنگ اسلامی

واصلاح الگوی مصرف

روشهای غلط

«متخصص جوان» اتحادیه بین‌المللی گاز IGU

شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

باموضوع مصرف بهینه وایمن ازگازطبیعی

با آلودگی هوا چه کنیم؟

دوشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۳ ب.ظ



پژوهشگران هلندی می گویند نوعی سنگ فرشهای ویژه می توانند چهل و پنج درصد اکسید نیتروژنی را جذب کنند که از خودروها وارد محیط زیست می شود.

با آلودگی هوا چه کنیم؟

پژوهشگران دانشکده فنی آینتوون هلند ماده ای طراحی کرده اند که به گفته آنها می توان در جاده ها و خیابانها از این ماده استفاده کرد. به گفته دانشمندان هلندی، این ماده می تواند دود و بخار مضری را جذب کند که از خودروها خارج می شود.

آیا ممکن است که سنگفرش های خورنده ی دود، آلودگی هوای شهرها را کاهش دهند و در مبارزه با گرمایش هوای جهان، به کمک شهرها بشتابند؟ گروهی از دانشمندان هلندی می گویند که ممکن است این سنگفرش ها راه حلی علمی و معقول باشد.

مقامات شهر شیکاگو، خیابان بلو آیلند را به دلیل استفاده از این سنگفرشهای خوردنده ی دود در مسیر مخصوص دوچرخه، به عنوان سبزترین خیابان امریکا معرفی نموده اند. این کار می تواند گامی بزرگ در رسیدن به برنامه ریزی شهری ِ سبز باشد.

بر اساس یک مطالعه ی جدید، دانشمندان دانشگاه فناوری آیندهوون بر روی یک بلوک شهری در شهر هنگلو در هلند از بتن خورنده ی دود استفاده نموده اند و به این نتیجه رسیده اند که این عمل، در آب و هوای ایده آل می تواند تا 45 درصد از آلودگی هوا را بکاهد.

هزینه ساخت این سنگها پنجاه درصد بیشتر از سنگهای معمولی است که در سنگفرش خیابانهای هلند از آن استفاده می شود. بنابراین، باید دید آیا سیاستمداران حاضر هستند هزینه لازم برای این کار را تامین کنند یا خیر

در تحقیق دیگری در شهر نیویورک، محققان، سنگفرش های یک سمت خیابان را با تیتانیوم اکسید که ماده ای شناخته شده جهت تصفیه هواست، پوشش داده اند و در سمت دیگر به عنوان «نمونه کنترل آزمایش» از سنگفرش های معمولی استفاده نموده اند. پارامترهایی که در این تحقیق اندازه گیری و کنترل شده اند، نیتریک اکسید، نیتروژن اکسید، غلظت ازن و البته شدت ترافیک خیابان بوده است.

از آنجایی که یکی از بزرگترین مشکلات قرن معاصر آلودگی هوا است. هرسال حدود دو و نیم میلیون نفر در سراسر جهان به علت بیماری های ناشی از آلودگی هوا جانشان را از دست می دهند. مواد سمی که از خودروها و کارخانه ها خارج می شود مرگبار باشد.

با آلودگی هوا چه کنیم؟

آلودگی هایی ازقبیل اکسید نیتروژن که وارد محیط زیست می شود مرگ تدریجی انسان را رقم می زند. حالا دانشمندان هلندی پس از سالها تحقیق، برای حل این مشکل چاره اندیشی جدیدی کرده اند.

البته هزینه ساخت این سنگها پنجاه درصد بیشتر از سنگهای معمولی است که در سنگفرش خیابانهای هلند از آن استفاده می شود. بنابراین، باید دید آیا سیاستمداران حاضر هستند هزینه لازم برای این کار را تامین کنند یا خیر.

کارشناسان می گویند باتوجه به هزینه های بالایی که هر سال برای مرگ ناشی از آلودگی هوا پرداخت می شود، هزینه سنگفرشهای جدید رقم بسیار بسیار ناچیزی است. دانشمندان چینی و آمریکایی علاقه مندی خود را به بهره گیری از نتایج یافته جدید دانشمندان هلندی ابراز کرده اند.

 

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۶
ندا حقانی شمامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی